De voorbereiding

Vooraf
Planning New York
Zuidwesten / totale route

Tijdens onze vakantie in Schotland in 2009 bedachten we dat het niet zo gek lang meer zou duren tot we tien jaar getrouwd zouden zijn. Al varend in een bootje op Loch Ness begonnen we, terwijl de kinderen van de kapitein om de beurt de boot mochten besturen, met z’n tweetjes te filosoferen over een supervakantie die we dan, in 2011, eigenlijk zouden moeten gaan hebben. Verschillende opties passeerden de revue en uiteindelijk besloten we dat we zouden gaan kijken naar de mogelijkheden van een vakantie in de Verenigde Staten.
Toen we enige tijd later weer thuis waren, zijn we op onderzoek uitgegaan en onze keus viel na enig wikken en wegen op het zuidwesten van de Verenigde Staten. Zelf was ik er zo’n 15 jaar geleden al geweest en ik vond het helemaal geweldig. Een vakantie in die regio zouden we vast en zeker alle vier helemaal het einde gaan vinden.

Toen we de kinderen over onze vakantieplannen vertelden was de eerste reactie van Kees “Vet, gaan we dan ook het vrijheidsbeeld zien?”.
Het vrijheidsbeeld. In New York. Dat is aan de andere kant van de VS… Maar eens even kijken wat we kunnen regelen. Een van de dingen was dat we een rondje van drie weken gepland hadden en dat een bezoek aan New York niet in die drie weken erbij paste. Dat werd dus of een korter rondje in het zuidwesten maken of een langere vakantie nemen. Een korter rondje in het zuidwesten was voor ons eigenlijk geen optie, dus gingen we regelen dat we langer weg zouden kunnen. De vakantieweken van de kinderen zorgen ervoor dat we in de zomer zes weken beschikbaar hadden. We regelden beiden op het werk vier weken vakantie, precies in het midden van die zes, en het plannen kon beginnen. Eerst naar New York dus, dan door naar het zuidwesten.

New York
In New York zouden we dus sowieso het Vrijheidsbeeld gaan bekijken. Wat we verder zouden gaan doen, moesten we nog uitzoeken. In ieder geval zouden we New York maar een paar dagen bezoeken, dus was er slechts tijd voor een klein aantal bezienswaardigheden.
Zelf hadden we New York in eerste instantie helemaal niet als bestemming gekozen, het was een idee van een van de kinderen. Uitgangspunt van de te bezoeken bezienswaardigheden in New York werd dan ook wat de kinderen van deze stad kennen. Naast het Vrijheidsbeeld zijn dat Museum of Natural History (van de film Night at the Museum), Grand Central Terminal (uit Madagascar), Times Square (van foto’s en posters) en Central Park Zoo (van (de pinguins van) Madagascar). Van deze vier werd besloten Central Park Zoo af te laten vallen. Vanwege de beperkte tijd en het feit dat we al tig dierentuinen hebben bezocht tijdens eerdere vakanties en uitstapjes, leek het zonde van de tijd deze dierentuin in de planing op te nemen. Vanuit persoonlijke wensen stond nog wel een bezoek aan Central Park en een mooi uitzicht over New York op het lijstje en deze zes dingen moesten het dan maar worden.
Het Vrijheidsbeeld, Museum of Natural History, Grand Central Terminal, Times Square, Central Park en een mooi uitzicht dus. Bij de laatste vier zou het slechts om korte bezoekjes gaan, de eerste twee zouden meer tijd gaan kosten. Met dit beperkte lijstje zou een bezoek aan New York van twee dagen voldoende wezen; op één dag het Vrijdheidsbeeld plus nog wat korte bezichtigingen en op de andere dag het Museum of Natural History plus wat kleine dingen.

De vier weken precies midden in de zes beschikbare vakantieweken van de kinderen betekende een vertrek op zaterdag 9 juli en terugkomst op zaterdag 6 augustus.
Bij een vertrek op 9 juli, konden we zondag 10 en maandag 11 juli in New York doorbrengen om dan op 12 juli verder te reizen naar het zuidwesten.

Het bezoeken van het Vrijheidsbeeld leek gezien de drukte daar het slimst om op maandag te doen en niet op zondag. Rondom en door Central Park loopt The Park Drive die het gehele weekend gesloten is voor verkeer. Het bezoek aan Central Park kwam hiermee op de zondag te staan. Omdat de maandag dus voor het vrijheidsbeeld was, kwam ook het Museum of Natural History op de zondag terecht. Uiteindelijk is de planning hierdoor als volgt geworden: zondag Central Park, Museum of Natural History en Top of the Rock en maandag Statue of Liberty, Grand Central Terminal en Times Square.
Top of the Rock is uiteindelijk de keuze geworden voor een mooi uitzicht over New York. We hebben kaartjes gereserveerd om 19:00. Begin juli is zonsondergang in New York rond 20:30, dus dan kunnen we nog mooi over de stad uitkijken voordat het donker wordt.

Na het plannen van wat we in New York gaan doen, was het de beurt aan het zuidwesten.

Zuidwesten / totale route
Met de ervaring van mijn eerdere bezoeken aan de VS had ik al wel verschillende ideeën over wat te doen in zuidwest USA, maar ja die vakanties waren al weer een hele tijd geleden en toen hebben we natuurlijk ook niet alles gezien. Ik ging op zoek op internet.

Google is op internet mijn beste vriend en via Google kwam ik al snel terecht op allesamerika.com alwaar ik, met name op het forum, een schat aan informatie vond.
Vele planningen, reisverslagen, tips en trucs, dos en don’ts en ervaringen van andere mensen hielpen mij al in eerste instantie een eerste opzet te maken van wat we tijdens onze trip zouden kunnen gaan doen. Het plan was in ieder geval drie weken te gaan en een rondje te maken tussen Los Angeles, de Grand Canyon, Las Vegas, Zion NP, Bryce Canyon, Death Valley en San Francisco.

Na veel wikken en wegen is uiteindelijk de volgende route eruit komen te rollen:

Vanuit New York vliegen we op 12 juli naar Phoenix. Dan via Sedona naar het noorden, naar de Grand Canyon. Vervolgens naar Page, Monument Valley, Cortez en Moab. Dan weer richting het zuidwesten langs Torrey, Bryce Canyon en Zion naar Las Vegas. Na Las Vegas gaan we via Death Valley, Lee Vining en Merced naar San Francisco om vanaf daar langs de kust met tussenstop Arroyo Grande in Los Angeles uit te komen. Nog even door naar San Diego en uiteindelijk vanaf Los Angeles weer terug vliegen naar Nederland.